«Powrót

Nie każdy kwitek to paragon - sprawdź i nie daj się oszukać

Nie każdy kwitek to paragon - sprawdź i nie daj się oszukać

Nie każdy kwitek to paragon - sprawdź i nie daj się oszukać

W trakcie trwających urlopów i wyjazdów, pamiętajmy o sprawdzaniu paragonów, które otrzymujemy m.in. w sklepach, kawiarniach czy restauracjach, może okazać się bowiem, że z paragonami mają one niewiele wspólnego – przypomina Izba Skarbowa w Białymstoku

Pod hasłem "Nie daj się oszukać – sprawdź paragon" w całym kraju prowadzona jest kolejna odsłona ogólnopolskiej kampanii informacyjnej, uświadamiajacej społeczeństwu znaczenie paragonów. Poprzez tegoroczne działania edukacyjne chcemy zwrócić uwagę nie tylko na problem niewydawania paragonów, ale również na wydawanie paragonów niefiskalnych.

Paragon niefiskalny jest dokumentem wystawianym przed fiskalizacją kasy i nie powinien być przekazany kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących. Przykładem branży, w której zjawisko paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu często tzw. rachunek lub paragon kelnerski.

W przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego, wartość podatku i tak z reguły jest pobierana od konsumenta. To konsument ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak najczęściej nie trafia on do budżetu państwa, lecz do „kieszeni" nieuczciwego sprzedawcy. Paragon fiskalny jest dowodem uczciwie prowadzonej działalności.

Przypominamy, biorąc paragon zwroć szczególną uwagę, czy zawiera on charakterystyczne elementy, takie jak:

  • centralnie umieszczony napis paragon fiskalny;
  • NIP wystawcy, jego nazwę i adres;
  • nazwę towaru lub świadczonej usługi;
  • cenę;
  • numer unikatowy kasy.